Årets Medarbetare

Tillsammans

skapar de ett starkare KF

Kvalitetsstrategen SOFIA hjälper Coops butiker att hålla rätt temperatur i frysarna. Ekonomichefen. HELENE har varit med om att ställa om fyra Nettobutiker i veckan och förvaltningsledaren  – ENRIQUE tycker om att ta projekt i mål. Upplageansvariga  SUSANNA älskar dialogen med läsarna och seniore rådgivaren PETER kallar sig allt i allo. En sak har de gemensamt: Tillsammans med sina kollegor har de under ett prövande år bidragit till ett hållbart och mer lönsamt KF.

texter  HENRIK EKBLOM YSTÉN

foto THRON ULLBERG

”Coops doktor”

ÅLDER: 41

FAMILJ: Man och två barn, tre hästar och två katter.

BOR: På gård utanför Nyköping.

BAKGRUND: Har disputerat i livsmedelsvetenskap på Sveriges lantbruksuniversitet, där hon också forskat. Jobbade 2013–2016 som livsmedelsinspektör i Nyköpings kommun. Sedan 2016 anställd på Coop som kvalitetsstrateg, internt kallad ”Coops doktor”.

INTRESSEN: Ridning … och lite mer ridning.

Sofia Trattner

Kvalitetsstrateg Coop Sverige AB

”SOM KVALITETSSTRATEG  ansvarar jag för livsmedels­säkerheten på Coop, och ett av mina bästa arbetsredskap är mobilen. Genom en app kan jag nämligen följa hur butikerna sköter egen­kontrollen av kvalitetsarbetet. I appen rapporterar de ansvariga i butikerna ständigt vad som sker och när, genom att löpande svara på kvalitetsfrågor. Det kan handla om alltifrån temperaturer i kyl- och frysdiskar, till hur märkning av varor ska se ut för att leva upp till de krav som ställs. Tack vare den här appen kan jag centralt följa upp kvalitetsarbetet, och dokumentationen finns ständigt lättillgänlig vid till exempel myndighetskontroller.

Mycket hänger förstås på hur egenkontrollen används. En stor del av kompetensen finns hos butikerna själva, och jag är stolt över att det fungerar så väl som det gör. Avgörande är alla kvalitets­samordnare ute i verksamheten. De fungerar som länk mellan kvalitetsavdelningen på CSAB (Coop Sverige AB) och butikerna.

Kvalitetssamordnarna är mycket duktiga på att uppmärksamma sådant som vi sedan gemensamt kan hitta vägar framåt i.

Det är mer att tänka på när det gäller kvalitetsarbete än vad kunden generellt tror. Bakom det som tydliggörs i egen­kontrollen ligger många timmars arbete med dokument och struktur.

Tack vare det arbetet är det möjligt att förse butikerna med rutiner, instruktioner, faroanalyser och andra mallar som behövs. När jag publicerar information i egen­kontrollen kommer den snabbt ut till alla butiker samtidigt. Egentligen är det självklart; ju mer som flyter på, desto mindre märks arbetet som faktiskt utförs.

Därför är jag stolt varje gång vi lyckas. Kvalitetsarbete är en färskvara som aldrig får glömmas bort. Genom att följa upp till exempel genomförande­graden märks resultatet av egen­kontrollarbetet, vilket jag tror är viktigt för att hålla uppe och driva arbetet. För i slutänden vet jag att vinsterna i butikerna är stora. Om alla rutiner sitter blir det mer tid över till sådant som vi egentligen ska ägna oss åt: att erbjuda kunderna bra varor och service.”

Längtar efter konserter

ÅLDER: 49 år.

BOR: Bromsten, Stockholm.

FAMILJ: Man, två barn 18 och 15 år gamla.

BAKGRUND: Ekonomichef Purcell System, bytte 2010 till en tjänst som kundansvarig på Bokus och är sedan dess kvar inom koncernen. Har varit redovisningschef på Coop Sverige AB och är sedan 2018 ekonomichef på CBS.

INTRESSEN: Gå på konserter, vilket varit svårt på sistone. Var på Miss Li i mars före pandemiutbrottet, sedan blev det ingenting mer av den varan.

Helene Olausson​

Ekonomichef CBS​

”Första gången jag hörde att vi skulle ställa om 163 butiker från Netto till Coop på ett år, med ett tempo på fyra butiker i veckan, var jag skeptisk. Tidigare har det ju tagit ett par veckor att bara ställa om en butik.

Men ja, jag är glad att säga att jag hade fel, för det blev ju precis så.

Den första omställda butiken jag besökte
var Malmvägen i Sollentuna, i september 2019, och det var fascinerade att se hur man på några få dagar hade fått det så fint. Det slog mig också att personalen var positiv och glad över förändringen – och det gjorde mig stolt över att få vara med på resan. För en resa har det varit.

Personligen har det varit ett av de två största projekt jag varit med om under mina tio år inom KF. För mig har mycket handlat om att flytta all ekonomihantering från det gamla systemet till det nya, och att vara delaktig i de affärer som skett när ett antal Nettobutiker har sålts till andra konsumentföreningar, i områden där Coop Butiker och Stormarknader inte har verksamhet.

Samtidigt har allt detta skett parallellt med det andra största projektet jag varit med om under mina år här: att ställa om våra gamla system till ett nytt SAP-system där alltifrån logistik till försäljning integreras. Vi har nu avklarat första delen och arbetar med del två i projektet. När allt är på plats har vi ett integrerat affärssystem som ger oss bra förutsättningar att arbeta både enklare och mer effektivt.

Med detta i åtanke kan man förstås säga att det har varit ett intensivt år. Men det har också varit ett roligt och vid närmare eftertanke inte särskilt ovanligt år. När jag kom in i koncernen 2010 var det som kundansvarig på Bokus, och bara en vecka in på nya jobbet kom besked om att stora delar av ekonomifunktionen skulle outsourcas. Eftersom jag blev kvar kan jag så här i efterhand konstatera att det tvära kastet var symtomatiskt. För här händer alltid nya saker och det är positivt, för vi rör oss stadigt framåt mot något bättre.”

Kan hålla ton

ÅLDER: 40 år.

BOR: Uppsala.

FAMILJ: Sambo och två barn, 8 och 5 år gamla.

BAKGRUND: Examen i datorvetenskap på Uppsala universitet, arbetade senast som utvecklingschef inom IT, för att 2017 få ett konsultuppdrag som testledare på MedMera Bank AB. Sedan mars 2020 anställd som förvaltningsledare på banken.

INTRESSEN: Spela brädspel. Samt sjunga karaoke (gick i musikskola i sju år och kan därmed hålla en ren ton).

Enrique Novella

Förvaltningsledare MedMera Bank​

”Jag brukar säga att jag är en så kallad completionist, ett vanligt begrepp bland gamers som innebär att man alltid vill slutföra alla delar i ett spel. När jag var ung och spelade var det enkelt; jag kunde bestämma mig för att klara hela Kid Icarus på Nintendo 8-bitars – och sedan bara göra det. I yrkeslivet i dag är det svårare; vi lever i en lättrörlig och föränderlig värld, och jag blir ofta varse att när många andra anser ett projekt vara klart, så tycker jag att det riktiga jobbet med att färdigställa börjar.

Å andra sidan är det nog en nyttig egenskap i rollen som jag har. Som förvaltningsledare ansvarar jag för allt egenutvecklat på banken, och det innebär att jag ska säkerställa att det fungerar som tänkt i detta stora komplexa ekosystem som en bank av i dag utgör. För att en kund ska kunna utföra ett enkelt ärende krävs att en rad IT-system samverkar. Det är inte alltid en enkel nöt att knäcka.

Under 2020 tog vi dock stora kliv i och med den nya kundportal som lanserades i april. När kunder tidigare ville öppna ett konto fick de först för hand fylla i ett utskrivet PDF-dokument från hemsidan, och hänvisades sedan – efter några turer med vanlig post – att ringa kundservice för att kunna föra över pengarna, eller kontrollera saldo. Tack vare kundportalen kan allt detta skötas digitalt i stället.

Det har varit fascinerade att se hur långt vi har förflyttat oss med en tämligen liten IT-insats. Dessutom skedde det under en prövande tid; projektet sjösattes ganska exakt när pandemin bröt ut, vilket tvingade oss att bli digitala med idel möten på distans. Det gick över förväntan, liksom resultatet när allt var igång. Bara en dryg månad efter att kundportalen lanserades hade vi uppnått hela den årsbudget som satts upp.

Jag är stolt över resan, men också förvissad om att det finns fler kliv att ta och mer att utveckla. Som alltid.”

Generellt rastlös

ÅLDER: 47 år.

BOR: Ekerö.

FAMILJ: Man och två döttrar, 7 och 10 år.

BAKGRUND: Arbetade i butik och sålde bilbarnstolar innan hon sadlade om och tog examen i medieteknik på KTH 2005. Sedan 2007 anställd på Vi.

INTRESSEN: På sommaren; pysslande på fritidsboendet, På vintern; gärna slalom. Är generellt rastlös och har svårt att sitta still.

Susanna Berglid​

Upplageansvarig Vi Media​

”För den som har till uppgift att se till så att upplagan håller sig på en viss nivå, och helst ökar, är det en god idé att lära känna läsekretsen. Och på Vi Media är vi lyckligt lottade, med en nyfiken läsekrets som ställer höga krav på det som produceras.

Allt ska vara rätt och riktigt, och när det inte är så får vi höra det. Som 2015, då vi i en adresserad kampanj tryckte ett citat från skådespelerskan Marie Göranzon på kuvertet: ’Varför jag läser Vi? För att den är så jävla bra förstås!’ Vi kontaktades av många som tyckte att vi använde ett ovårdat språk – och valde då att trycka om kuverten.

För det är viktigt att lyssna på läsarna, och på Vi ges ofta den möjligheten. Att vara ute i verkligheten, på våra litteratur­båtar eller på bokmässan, och träffa folk som har tankar om innehållet är bland det roligaste jag vet. Då får man till exempel en insikt i exakt hur viktigt det är att våra korsord är lagom svåra och kluriga, eller en inblick i hur många som har varit Vi-läsare sedan barnsben.

Där någonstans ligger också utmaningen i mitt jobb. För vi har en trogen läsekrets som har varit med länge, men det gäller också att hitta en ny. Det sker med traditionella kampanjer, men också genom att utnyttja sociala medier och nå ut digitalt.

Vi bygger system för att kunna automatisera och förfina kommunikationen med befintliga och nya läsare via e-post. Under året har vi konverterat in alla våra prenumeranter i ett nytt prenumerations­system som byggs ihop med ett modernt e-postverktyg. Så ska vi bli ännu mer relevanta i dialogen med läsarna. Dessutom har vi satsat digitalt med vi.se, och kan notera att det tillkommer nya läsare – och lyssnare – där varje månad.

Det är välkommet, inte minst eftersom det lägger grunden för fler framtida möten med nya människor – som har goda synpunkter och tankar om vad de här tidningarna faktiskt ska vara – och hur de ska uttrycka sig – egentligen.”

Passion för gamla bilar

ÅLDER: 62 år.

BOR: Lidingö.

FAMILJ: Fru och två utflyttade barn.

BAKGRUND: Civilingenjör Lantmäterisektionen KTH 1983 och har sedan dess arbetat inom fastighetsbranschen, bland annat i rollen som vd för Svefa 1997–2008. Sedan hösten 2009 medarbetare på KF Fastigheter.

FRITID: Gamla bilar, när tid blir över. Innehar en Volkswagen Karmann Ghia från 1963.

Peter Ljung

Senior Advisor KF Fastigheter

”Jag brukar säga att jag är allt i allo på KF Fastigheter och särskilt långt ifrån sanningen är det inte. Sedan jag kom hit 2009 har jag bland annat hunnit med att vara tillförordnad vd på två dotterbolag. I dag är jag projektledare med ansvar för att utveckla och sälja fastigheter. Variationen är en stor anledning till att jag är kvar, för det trodde jag faktiskt inte när jag hoppade på detta en gång i tiden.

Då hade jag precis startat eget efter att ha varit vd för Svefa, ett av Sveriges största fastighets­konsult­företag, i elva år och såg fram emot att ägna mer tid åt att göra affärer och mindre åt löne och medarbetarsamtal. Så har det också blivit.

På KF Fastigheter ägnar vi oss i dag nästan uteslutande åt våra utvecklings­fastigheter, och förädlar dessa så mycket det går tills vi når fram till punkten då vi antingen avyttrar eller söker en partner för att komma högre upp i värdetrappan. Tidpunkten beror på omständigheterna – men i samtliga fall handlar det om att ha tålamod.

Jag som har varit i branschen sedan 80-talet har sett den förändras. Fram till fastighetskrisen i början av 90-talet fanns egna, mindre fastighets­ägare. Nu är det idel jättebolag som vid transaktion kopplar in firmor rörande alltifrån besiktning till revision för att genomlysa affären. Dessutom är reglementena för planer och byggande mer omfattande. Förr gjordes utredningar som tog hänsyn till tioårsregn, nederbörd som teoretiskt sett faller vart tionde år. Drivet av klimatkrisen tas det numera ofta höjd för hundraårsregn i stället.

Men all denna professionalitet ger mycket tillbaka, för det vi lämnar ifrån oss är synat i sömmarna. Som projektet i Bro Mälarstrand där vi i samarbete med kommunen tagit fram en ny detaljplan. Ett helt nytt område växer upp, folk har börjat flytta in i byggnaderna och det är fantastiskt att få vara en del i samhällsutvecklingen.

Jag ser fram emot att hitta en lämplig partner för att tillsammans utveckla KF:s kvarvarande del, och vid sidan om samhällsnyttan höja värdet lite till.”