Marie Nygren

Kris och kreativitet

Plötsligt blev det omöjliga möjligt.

Marie Nygren

MARIE NYGREN är KF:s vd.

Vilket år det har varit!  Ingen kunde ana att ett virus skulle påverka och förändra hela världen. Situationen känns förstås både overklig och skrämmande.

Samtidigt är det viktigt att se vilka möjligheter som har skapats i och med den här förändringen. Det har blivit oerhört tydligt att människor hjälper varandra på ett annat sätt – både på jobbet och privat. De märkliga omständigheterna har lyckats ta fram det bästa hos alla när det verkligen gäller.

En annan tydlig förändring är att saker och projekt som tidigare framstod som näst intill omöjliga plötsligt blev möjliga. Inom KF lyckades vi förverkliga saker som tidigare verkade oöverstigliga. För att vi måste.

Några exempel:

• Tidigare hade Coop Sverige och föreningarna svårt att få samarbetet kring online att fungera. När kunderna helst ville beställa på nätet så löste sig allt – via en stark vilja och ett oerhört fint samarbete.

• Vår Gård satte högsta fart och ställde om hela sin verksamhet mot privatkunder och hemmajobbare.

• Vi Media fick ställa in sina läsarresor – men har ökat upplageintäkterna.

Kort sagt har kreativiteten ökat enormt. Och då ska man komma ihåg att KF inte bara har hanterat coronakrisen. Vi har fortsatt med våra planerade strategier och transformationer. Coop har genomgått en stor omorganisation, kompetensväxlat och byggt för framtiden, Coop Butiker & Stormarknader har ställt om 150 Nettobutiker och Med Mera Bank transformerade nästan hela sin verksamhet under året.

I en tid då digitaliseringen tvingats ske i en rasande fart så vill jag ändå slå ett slag för det personliga mötet, i den mån det går att få till. Tänk vad mycket det där hejet i butiken, den välkomnande nicken i receptionen
eller samtalet vid kaffeautomaten betyder. Just nu är det extra betydelsefullt att se en annan människa utanför de digitala mötena eller isoleringen i hemmet. Det är så vi alla blir berörda och får energi att fortsätta. Jag är nog inte ensam om att sakna småpratet med kollegorna.

Det här året har lärt oss så mycket och det finns massor av erfarenheter att ta tillvara på. Vi kommer säkert att behålla en del digitala möten för att spara på både tid och miljö. Men när vi väl träffas på riktigt kommer vi att göra det med ett ännu större engagemang.

Sammanfattningsvis: Vi har klarat utmaningarna på ett fantastiskt sätt. Det har varit ett jobbigt och utvecklande år som vi aldrig kommer att glömma.

KF:s framgångs­recept

Den som kan sin historia har nyckeln till framgång. Kooperationen startade
i mitten av 1800-talet ur ett skriande behov att ta sig ur fattigdom. Allt fler insåg att om man gick ihop så kunde man förändra sin situation.

Vårt framgångsrecept är att gå tillbaka till våra rötter för att bli mer  innovativa och relevanta, precis som vi var från början. Dessutom är det viktigt att medlemmarna får vara med och påverka – på riktigt.

Kundens behov kan delas in i fyra huvud­områden: tid, pengar, hälsa och hållbarhet. Det är det vi ska fylla måttsatsen med för att underlätta vardagen för våra medlemmar.

Vår kokbok gavs ut ­första gången 1951 av KF:s provkök och är en av Sveriges tre mest lästa böcker, till­sammans med Bibeln och Sju sorters kakor.