våren
Caroline Weineson minns den första avbokningen. Det var den 4 mars 2020, en riktigt snöig dag. De som ställde in var ett stort företag med deltagare från bland annat Italien.
– På kontoret kommenterade vi att det var något som främst verkade pågå längre ner i Europa, men att det kanske skulle få vissa konsekvenser även för vår verksamhet. Vi anade inte hur enormt omfattande det skulle bli.
De följande tre veckorna beskriver Caroline Weineson, försäljningschef på Vår Gård, som fruktansvärda. Snart hade Vår Gård tappat 75 procent av omsättningen.
– Vi fick stänga in oss, stänga av allt och ta hand om avbokningarna en efter en, säger hon. Våren är generellt en bra period och maj en av våra bästa månader på året. Nu var det i stort sett tomt i både kalendern och i lokalerna. Vi jobbar hårt för att optimera beläggningen och driva in varenda affär. Att se allt rasa var direkt smärtsamt.
I efterhand har teamet pratat mycket, både om hur det kändes men också vad de kunnat göra annorlunda.
– Nu fick vi beta av varje enskild situation och hann inte skapa någon policy: om vi till exempel skulle ta en avbokningsavgift eller föreslå ombokningar. Men man måste också vara snäll mot sig själv och inse att man inte kan ha en plan för allt. Precis alla blev tagna på sängen av kraften i den här pandemin.
På frågan om vad Caroline Weineson personligen velat göra annorlunda kommer svaret utan betänketid:
– Nästa gång kanske jag inte tar det så hårt. Alla här är så engagerade och baksidan är att man tar motgångarna personligt.

Att se allt rasa var smärtsamt.