Vinna

eller försvinna

Det skulle bli ett riktigt bra år. Sedan slog covid-19 till och den värsta krisen i Vår Gårds historia var ett faktum. Nu blickar medarbetarna tillbaka på ett 2020 präglat av chock, laganda – och en stark överlevnadsinstinkt.

text TERRI HERRERA
foto MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK

våren

Caroline Weineson minns den första avbokningen. Det var den 4 mars 2020, en riktigt snöig dag. De som ställde in var ett stort företag med deltagare från bland annat Italien.

– På kontoret kommenterade vi att det var något som främst verkade pågå längre ner i Europa, men att det kanske skulle få vissa konsekvenser även för vår verksamhet. Vi anade inte hur enormt omfattande det skulle bli.

De följande tre veckorna beskriver Caroline Weineson, försäljningschef på Vår Gård, som fruktansvärda. Snart hade Vår Gård tappat 75 procent av omsättningen.

– Vi fick stänga in oss, stänga av allt och ta hand om avbokningarna en efter en, säger hon. Våren är generellt en bra period och maj en av våra bästa månader på året. Nu var det i stort sett tomt i både kalendern och i lokalerna. Vi jobbar hårt för att optimera beläggningen och driva in varenda affär. Att se allt rasa var direkt smärtsamt.

I efterhand har teamet pratat mycket, både om hur det kändes men också vad de kunnat göra annorlunda.

– Nu fick vi beta av varje enskild situation och hann inte skapa någon policy: om vi till exempel skulle ta en avbokningsavgift eller föreslå ombokningar. Men man måste också vara snäll mot sig själv och inse att man inte kan ha en plan för allt. Precis alla blev tagna på sängen av kraften i den här pandemin.

På frågan om vad Caroline Weineson personligen velat göra annorlunda kommer svaret utan betänketid:

– Nästa gång kanske jag inte tar det så hårt. Alla här är så engagerade och baksidan är att man tar motgångarna personligt.

Att se allt rasa var smärtsamt.

hösten

I september återvänder framtidstron till Vår Gård, resultatet av satsningarna börjar synas. I receptionen poppar alla nya erbjudanden upp på en stor skärm: familjemiddag, lunchyoga, lyxloppis, bakskola för barn, historisk spökvandring, våffelbrunch, hybridmöten och dagkontor för hemmajobbare.

Ett stenkast från receptionen står bageriansvariga Josefine Baumann och konditorn Amanda Andersson i det nyöppnade bageriet och ringlar ihop bullar i rasande tempo.

– Allt går fort nu. I fredags skurade vi väggarna, dagen efter öppnade vi, säger Josefine Baumann.

Hon ser fram emot att utveckla bageriet och dess verksamhet.

– Jag gillar att göra tårtor, så jag vill utveckla tårtsortimentet så att boende i närheten kan beställa.

Josefines kollega Amanda Andersson har arbetat på Vår Gård i mer än fem år. Även om hon tycker att ovissheten och oron under våren var tuff så är hon glad för alla förändringar som genomförs.

– Det är en stor skillnad mot hur det var för fem år sedan. Det är som om jag har bytt jobb. Nu har vi bageriet, den nya loungen med kaféfeeling och massa kunder från Saltsjöbaden. Det är jättekul att få visa grannarna att vi finns och vad vi kan.

Jag har fått en chans att styra Vår Gård in i framtiden.

margaretabsandeback200914_MBS5676-Edit

Josefine Baumann och Amanda Andersson i det nyöppnade bageriet trivs med alla nysatsningar.

margaretabsandeback200914_MBS4749-Edit

Dags för invigning av nya loungen! Många har arbetat extra för att få till öppningen.

Bageriet och loungen med den nya vinbaren invigdes den 12 september, men först två dagar senare hinner personalen fira sina bedrifter – medan febril verksamhet fortfarande pågår i huset. En grupp dukar upp bubbel samtidigt som barens provisoriska bänkskiva byts ut mot en i marmor. Utanför fönstret backar en kranbil in på gården och män i blåställ baxar in tunga skivor. De kryssar förbi gruppen som samlats med champagneglas. ”Var är köket?” ropar någon. Kadi Upmark höjer sitt glas.

– Hjärtligt tack för er insats under det senaste halvåret – och för er enorma insats den senaste veckan, säger hon och ögonen fylls med tårar.

– Och jag som inte skulle börja gråta. Vi har skapat allt det här tillsammans, vi bygger vår egen framtid. Jag vet att vi fixar det här. Skål!

Personalen minglar i ett par minuter innan de rusar vidare. Bröd ska bakas, lunch förberedas och bord dukas.

Caroline Weineson är betydligt mer nöjd nu.

– Just nu har Vår Gård ett bra flöde på mindre konferenser, även om det är långt ifrån en normal höst. Flera i närområdet har också delvis flyttat sina kontor hit, så överlag har vi klarat oss bättre än våra konkurrenter, just för att vi ställde om över en natt. Många har stängt helt – eller vissa veckodagar – och varslat. Vi har tvärtom gasat och nyanställt, säger hon.

margaretabsandeback200914_MBS5275-Edit

När pandemin slog till passade Vår Gård på att stänga och renovera Villa Skärtofta.

margaretabsandeback200914_MBS5311-Edit

Överallt i de vackra lokalerna sitter distansarbetare – på behörigt avstånd från varandra.

Vid sidan av Josefine Baumann i bageriet ingår även food & beverage-managern Liam Ginnane i nysatsningen. Enkelt uttryckt är han ansvarig för utvecklingen av kök, servis, bar, bageri och konferensfika. Han kommer från en chefsposition på en av Sveriges mest välrenommerade restaurangkedjor och bor i närområdet.

– Jag tycker att det är starkt och modigt att passa på att göra alla förändringar just nu, säger han. Samtidigt är det begripligt att förändringarna inte har gjorts tidigare. Vår Gård har alltid varit bra på konferenser och det har varit fullbokat.

Extra glad är Liam Ginnane för den nyöppnade vinbaren, där devisen – liksom i köket – är ”No waste, just taste”.

– Vår Gård har en stor och extremt bra vinkällare, så vi behöver inte ens köpa in något för att ha en vinbar, utan kan jobba med de fantastiska resurser vi har.

Att vara nyanställd och dessutom leda en stor omorganisation under en pandemi kan få den mest hårdhudade att tappa modet. Men Liam Ginnane tror att han tvärtom kommer att tänka tillbaka på den här tiden med glädje.

– Jag har absolut förståelse för att världen befinner sig i en stor kris. Men tack vare krisen fick jag det här jobbet. Jag har fått en chans att styra Vår Gård in i framtiden, vinbaren och bageriet är bara början. Om några år tror jag att Vår Gård kommer att vara något annat än vad det är i dag.

Omställningen är dock långt ifrån okomplicerad för alla. Vår Gård har alltid varit en konferensanläggning, en traditionell kursgård. Personalen är van vid scheman som går från måndag till fredag.

– På ett sätt är det enkelt att jobba med konferenser när rutinerna väl sitter, säger Kadi Upmark. Lite förenklat gör man punktinsatser vid fika, lunch och middag och har det ganska lugnt däremellan.

margaretabsandeback200914_MBS5458-Edit

Alla har inte påverkats lika mycket av pandemin. Naturen är sig lik, och trädgårdsarbetet likaså, menar Anders Grönqvist.

Med den rekordsnabba förändringen har Vår Gård numera öppet även helger. Det ska gå att beställa fika, dryck och mat från sju på morgonen till elva på kvällen. Gästerna som sitter och jobbar i lobbyn, äter familjemiddag på helgen eller bokar en weekend på hotellet efterfrågar en annan service och personalen behöver vara på tårna hela tiden.

Detta har krävt flera interna diskussioner om vilka som är med på tåget – och vad det innebär.

– Jag förstår att det är motigt när man har arbetat här i 20 år och plötsligt måste jobba helgkväll. Men alla måste inse att vi har jättetur med våra ägare som tror på oss och vill investera, när resten av branschen stänger ner, säger Kadi Upmark och tillägger att hon tror att hennes pragmatiska personlighet är en tillgång i kristider. Grundfilosofin är att lugnt och konstruktivt försöka prioritera rätt saker i rätt tid.

– Ibland har min envisa utvecklingsvilja drivit folk till vansinne, men i längden har det mest varit en styrka. Kalla mig naiv, men jag tror på Vår Gårds framtidsvision och att vi kommer att ta oss igenom detta. Visst har det varit svårt i år, flera har gått in i väggen. Då är det viktigt att vara lösningsorienterad, så man skapar lugn i stället för kaos.

margaretabsandeback200914_MBS5642-Edit

Numera kan de boende i närområdet svänga förbi och köpa Vår Gårds fantastiska bullar.

margaretabsandeback200914_MBS5369-Edit

Liam Ginnane har skapat en vinbar med hjälp av allt som redan finns i vinkällaren.

margaretabsandeback200914_MBS5067-Edit

Vår Gårds souschef Anne Klingberg. Under 2021 är hon tjänstledig för studier.

Medan försäljningsavdelningens tillvaro har ställts på ända så har trädgårdsmästare Anders Grönqvist knappt märkt av förändringarna alls. Naturen är sig lik, årstiderna likaså. Blommor ska odlas, löv krattas, gräs klippas och grönsaker skördas. Han har mycket att göra, men är nästan aldrig stressad. Dagen innan har han gått 27 000 steg under arbetstid, personligt rekord. Anders Grönqvist har vandrat runt på Vår Gårds marker i över 25 år.

– I våras bröt den ena efter den andra ihop därinne och det kändes nästan konstigt att jag kunde jobba på helt oberörd. Mina arbetsuppgifter påverkas inte av antalet gäster. Oavsett om det är fullbokat eller folktomt på grund av corona måste trädgården skötas. Men jag hoppas ju verkligen att vi slipper en andra våg.

margaretabsandeback200914_MBS5010-Edit

Det nyöppnade bageriets fönster vetter in mot loungen så att gästerna kan följa arbetet.

margaretabsandeback200914_MBS5255-Edit

Mattias Hyllengren och Josefine Frej
förbereder lunch till dagens gäster på Vår Gård.

I september upprepar samtliga vi träffar på Vår Gård samma budskap: ”Allt är på väg att bli bättre – bara det inte kommer en andra våg.” Du som läser det här vet vad som hände. I oktober var pandemins andra våg ett faktum. Den 24 november infördes åttapersonersregeln vid allmänna
sammankomster och 18 december kom förbud mot alkoholservering efter 20.00. För Vår Gård innebar det återigen avbokade möten och konferenser.

– Några dagar i höstas kändes det tröstlöst, säger Kadi Upmark när vi hörs i december. Kraften rann ur oss alla, tror jag. Hur länge ska man orka?

Plötsligt ser första kvartalet 2021 mörkare ut än vad alla trodde i september. Bokningsläget är ansträngt och även privatkunderna vacklar. På plussidan märks ett fortsatt fint flöde av hemmajobbare och välbesökta luncher i vinbaren.

– Vi har premiär för vårt nyårspaket och det är fullbokat. Så det är bara att kliva upp på morgonen, klä sig, ta på sig leendet och kämpa vidare. Nu fokuserar vi på att bygga om flera av våra enkelrum till dubbel- och familjerum.

Vår Gård har tur i oturen. Redan tidigare år hade man – som ett led i miljöarbetet – anpassat sitt fantastiska julbord och minskat på buffén.

– Nu ringde vi gäster som bokat julbord och frågade vad de behövde för att känna sig trygga. Utifrån deras svar tog vi bort buffén och har bordsservering med bland annat en jullåda med smårätter som ställs fram på bordet. Det har blivit uppskattat och vi har, efter förhållandena, haft mycket bokningar till julborden.

Men, återigen. Vår Gård saknar intäkter från möten och övernattningar.

– Kraven har onekligen sänkts. Får någon in en dagkonferens för tio personer så blir det applåder och hejarop, säger Kadi Upmark.

Kadi Upmark, vd för Vår Gård.

vintern

Fram tills december hade Vår Gård kunnat behålla den fasta personalstyrkan – timanställda och några enstaka provanställda hade däremot inte kunnat arbeta kvar. Nu är Kadi Upmark osäker på framtiden.

– Jag vill ogärna varsla och trodde att vi kunde slippa det. Men allt beror på hur 2021 utvecklas. Just nu räddas vi av att några inte orkat med förändringsresan och osäkerheten i branschen. De har sagt upp sig för att göra något annat. Andra har sökt tjänstledigt för studier, säger hon.

Kadi Upmark hoppas och tror att 2021 kommer att bli bättre än 2020.

– Men det kommer inte att vara de siffror vi är vana vid. Först om två år tror jag läget är fullt stabiliserat. Och då har vi ändå åstadkommit den här fantastiska omställningen mitt under kristider – och vi har dessutom fått ett stort gäng stammisar i närområdet.

Vår Gård har många unika styrkor: historien, konsten, naturen, maten, arkitekturen – och personalen.

– Vi är begåvade med ett starkt team som levererar i ur och skur och tar oss igenom både med- och motvind. Vi behöver vara starka tillsammans för att fixa det. Det låter som en Instagramklyscha, men så är det. Jag vill det här så mycket, säger Kadi Upmark.

TERRI HERRERA är journalist och redaktör och längtar alltid till brorsorna i Spanien. Särskilt nu. Hennes favoritkonstverk på Vår Gård är Endre Nemes -surrealistiska ”Att spå i kort”.

Team Vår Gård. Många har arbetat här i 15–20 år och brinner för sin ­arbetsplats.

experten

”Det kommer inte bli som förr”

Hur skulle du beskriva läget för mötesbranschen?

– Mötesbranschen har drabbats oerhört hårt, säger Sylvia Nylin, vd för Svenska Möten. Våren 2020 var det som om rullgardinen drogs ner och även om vissa mindre konferenser kom igång under hösten så fortsatte alla större möten att avbokas. Sedan de nya skarpa restriktionerna trädde i kraft under senhösten har en ny avbokningsvåg kommit. Som det ser ut nu blir sannolikt våren mycket tuff och min bedömning är att det kommer att ta lång tid innan marknaden återhämtat sig. Vi hoppas på en sakta återhämtning, förhoppningsvis ­under senvåren men troligtvis inte förrän hösten 2021.

Vilka anläggningar har klarat sig bäst under pandemin?

– Mindre konferenshotell som redan från början haft fokus på små möten. Dessutom kan vi se ett annorlunda mönster där kunder väljer bort centrala lägen och prioriterar naturnära platser dit man lätt kan ta sig med bil – som Vår Gård.

På vilka sätt har branschen fått ställa om?

– Det finns många exempel. En hel del gick snabbt över till ­catering, andra byggde ­små ­studios varifrån man kunde sända digitala konferenser – och vissa har haft utomhusverksamhet så länge vädret har tillåtit. De som har haft möjlighet har vänt sig allt mer mot privatkunder.

Hur kommer detta att påverka branschen på sikt?

– Vi på Svenska Möten gör en årlig trendrapport och kan konstatera att allt vi förutspådde i 2020 års rapport har slagit in, fast på ett halvår i stället för under en femårsperiod. I grunden handlar det om en omfattande strukturomvandling där kundernas beteenden förändras och marknaden krymper.

I framtiden blir mötena mer ­interaktiva; fler konferenser kommer att sändas digitalt och vi kommer att se fler studioevents där ”talkshows” sänds till medarbetare som sitter spridda över landet – eller världen. Det kräver ökad teknisk kompetens och mycket mer rådgivning till kunden där man skräddarsyr events på ett helt annat sätt.

Vilka blir framtidens vinnare inom mötesbranschen?

– De som redan nu har börjat se över sin produkt, ­sin strategi och sina erbjudanden – både på kort och lång sikt. Det går inte att sticka huvudet i sanden och hoppas att allt snart löser sig. Pandemikrisen kanske går att lösa, men det kommer ändå inte bli som förr.

Svenska Möten ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige, däribland Vår Gård.

Ökad teknisk kompetens krävs.

Sylvia Nylin, vd för Svenska Möten