starkare tillsammans

Fusion för framtiden

Coop Väst och KF Göta gick i november 2020 samman för att stå starkare inför de utmaningar som väntar.

Stig Nilsson, styrelseordförande för Coop Väst, vid Coop i Lysekil.

Efter fusionen med Konsumentföreningen Göta är Coop Väst Sveriges största butiksdrivande förening med 174 butiker, cirka 7,3 miljarder kronor i omsättning och drygt 740 000 medlemmar.

– De musklerna behöver vi för att kunna utveckla våra butiker och vårt butikskoncept framöver och klara de investeringar, inte minst i digitalisering, som konkurrensen och framtiden kräver, säger Stig Nilsson, styrelseordförande för Coop Väst.

Efter fusionens verkställande är det nu ett stort arbete med att synkronisera arbetssätt och rutiner i alla IT-system och lönesystem.

– Att genomföra detta i coronatider med begränsade fysiska möten gör det något mer utmanande. Det har verkligen varit rakt in i det nya sättet att träffas, där både möten och utbildningar sker digitalt, men all personal gör ett helt fantastiskt arbete för att få detta på plats, säger Stig Nilsson, som tror att KF:s framtid ligger i att föreningsområdena blir större.

– Vi verkar i en av de mest konkurrensutsatta branscherna och då måste man vara i en större familj, säger Stig Nilsson.

Samverkan mellan de båda föreningarnas styrelser och ägarombud har fungerat bra och när man väl har varit framme vid beslut har alla parter känt förståelse, menar Stig Nilsson.

– Alla älskade givetvis inte detta, men det var nödvändigt för att stärka vår marknadsposition och klara av de investeringar vi har framför oss. Vi har inledningsvis mött uppskattning hos många medarbetare ute i Götas område som ser fram emot att vi blir en större förening.

Stig Nilsson tror att fler föreningar kommer känna ett behov av sammanslagning för att bli starkare, och menar att inte mycket behöver gå förlorat på vägen.

– Visst är det mysigt med små föreningar, men med rätt förutsättningar för ägarombuden kan man bevara känslan av närhet. Kunderbjudandet mot medlemmar och andra kommer fortfarande att vara centralt.

Konsumentföreningen Göta

Coop Väst