För 125 år sedan, den 5 september 1899 bildades Kooperativa Förbundet, KF, som är grunden för dagens Coop. Genom landets 26 konsumentföreningar har Coop idag fyra miljoner medlemmar och ägare.
Coop skapar nytta för sina medlemmar, men påverkar också hela branschen – inte minst inom hållbarhet. Till exempel var Coop först ut med ett ekologiskt varumärke, Änglamark, och har utvecklat den unika hållbarhetsdeklarationen.
– I år har vi passerat gränsen fyra miljoner medlemmar och ägare. Vi har haft en stark ökning av nya medlemmar de senaste åren och den fortsätter. Majoriteten av de nya medlemmarna är unga. Det visar att vi är relevanta och att vår modell och vårt erbjudande är attraktivt, säger Lars Ericsson, tf ordförande i KF.
Idag uttrycks verksamhetsidén som ”att skapa ekonomisk nytta och ge våra medlemmar möjlighet att bidra till en hållbar utveckling”. Att vara medlemsägda där medlemmarna är med och påverkar har haft stor betydelse för utvecklingen. När Coop var först ut att sluta sälja ägg från burhöns var det tack vare ett initiativ som startade med en medlem som skrev en motion.
Det egna ekologiska varumärket Änglamark lanserades redan 1991 på medlemmarnas efterfrågan. Numera är det en självklar branschstandard där konsumenterna förväntar sig att det ska vara enkelt att köpa ekologiskt. Ytterligare ett exempel är Hållbarhetsdeklarationen som Coop lanserade 2021 efter en motion. Hållbarhetsdeklarationen bedömer hur mycket eller lite en vara påverkar klimat, miljö och samhälle utifrån tio olika områden för att underlätta köpbesluten för medlemmar och konsumenter.
En nyckel till det mod som Coop har för att våga vara först är medlemmarnas engagemang. I den senaste digitala påverkanskanalen ”Tyck till” sa 93 procent att de gärna är med och påverkar Coops och medlemmarnas framtid.
– Medlemmarnas vilja är grunden för hela vår organisation och något som skiljer oss från övriga aktörer. Vad vi handlar och äter är något som engagerar många vilket är väldigt glädjande, säger Lars Ericsson.
KF:s och Coops historia är full av exempel där man tillsammans med medlemmarna har förändrat branschen. Här är ett axplock:
1899 Kooperativa förbundet bildas för att erbjuda bra mat till bra pris i bra butiker.
1909 KF köper en egen margarinfabrik för att bryta monopolet.
1941 Konsum öppnar Sveriges första snabbköp på Odengatan i Stockholm.
1944 KF är först med att erbjuda djupfryst mat.
1946 KF är först med varudeklarationer.
2003 Coop är först med självscanning i butik.
2009 Coop börjar använda Coop-tåget för att minska långväga lastbilstransporter.
2021 Coop lanserar Hållbarhetsdeklarationen.
2024 Coop startar ny, helautomatiserad varuterminal i Eskilstuna.
Vill du veta mer om KF:s utveckling genom åren? Med anledning av att förbundet fyller 125 år ger KF nu ut en ny bok. Boken speglar KF:s historia från sent 1800-tal till tidigt 2000-tal. Författare till boken är Anders L. Johansson, tidigare professor och docent vid Uppsala universitet. Boken finns i begränsad upplaga och kan av media beställas kostnadsfritt på administrationen@kf.se.