Kunderna släpps lösa i butiken!

snabbkop

 

Snabbköpet blev en succé och startskottet till en stor förändring inom svensk handel – kunderna släpptes lösa i butiken. Modellen med betjäning över disk övergick på kort tid till självbetjäning och snabbköp. Förebilden ”Piggly Wiggly” och andra nymodigheter importerades från USA av Henry Nilsson, KFs ”Mr. Self-service”.

Utbildade kunderna
I början fanns ett stort motstånd mot att man som kund nu skulle göra jobbet själv. KF fick lära ut det moderna sättet att handla med husmorsfilmer, reklam och informationskampanjer för att bryta motståndet.

Kooperationen tog med de nya snabbköpen en ledande position i butiksutvecklingen. År 1954 hade 1 881 butiker av drygt 30 000 butiker i Sverige självbetjäning. Av dessa tillhörde 1 140 butiker kooperationen och 741 tillhörde privata handlare. Vid den här tidpunkten hade kooperationen totalt 8 077 butiker.

Idag står fortfarande snabbheten på agendan när vi förbättrar för kunderna genom att exempelvis kapa kötider med de nya snabbkassorna. Kunden scannar, väger, packar och betalar alla sina varor helt själv. Först ut med snabbkassorna var Coop Extra Jakobsberg och Coop Konsum Slussen i Stockholm.

/Michael Hagström, företagsbibliotekarie