Fyra Coop-chefer om framtiden
Coop är Sveriges enda kooperativa matbutikskedja, med 696 butiker som ägs av 3,5 miljoner medlemmar. Vi ställde två frågor till några av dem som strävar efter att Coop ska vara den goda kraften inom svensk dagligvaruhandel.
Illustration: Susanne Engman
1. Vilken var höjdpunkten under 2019?
2. Vilka möjligheter och utmaningar ser du under 2020?
CARINA SAMMELI
ledamot Coop Norrbotten
ANN-KRISTINE JOHANSSON
styrelseordförande Coop Värmland
KERSTIN WALLENTIN
ledamot Konsumentföreningen Stockholm
DORIS GUSTAFSSON
föreningsordförande Coop Kristianstad Blekinge
1. För mig var höjdpunkten definitivt Nettoaffären. Att ta över 163 butiker och stöpa om dem i Coops format stärker vår konkurrenskraft och ger möjlighet att pressa priserna. Därmed gynnar köpet medlemmarna.
2. En av de största utmaningarna, och samtidigt en enorm möjlighet, är att vi i kooperationen måste samverka och samarbeta ännu bättre och leverera utifrån gemensamt fattade beslut och gemensamma projekt. Det kommer att leda till att vi blir mer affärsmässiga och kan skapa goda resultat tillsammans. Jag vill att vi siktar på ett kundbemötande i världsklass och hoppas att vi bibehåller ledartröjan i hållbarhetsfrågan. Jag ser också en kraftfull utrullning av onlinetjänsten med stort fokus på kunden.
