Fyra Coop-chefer om framtiden

Coop är Sveriges enda kooperativa matbutikskedja, med 696 butiker som ägs av 3,5 miljoner medlemmar. Vi ställde två frågor till några av dem som strävar efter att Coop ska vara den goda kraften inom svensk dagligvaruhandel.

1. Vilken var höjdpunkten under 2019?

2. Vilka möjligheter och utmaningar ser du under 2020?

1. Vi har öppnat två nya butiker, en i Luleå och en i Piteå, och det känns väldigt roligt. Det var länge sedan vi öppnade nya butiker. Den andra höjdpunkten är vårt arbete med online­försäljningen. Vi har verkligen satsat ordentligt för att komma igång, vi har byggt lager och startat egen utkörning. På sikt är jag övertygad om att det är en marknad som kommer att öka. 2. Online kommer att vara en fortsatt utmaning, inte minst hur vi jobbar nationellt i frågan. Här har vi fördel av vår ägar­struktur, även om det givetvis finns utmaningar med att samordna online­försäljningen inom kooperationen. En annan utmaning är en eventuell lågkonjunktur. Vårt län är relativt känsligt eftersom vi har många stora industrier som ofta drabbas hårt i sämre tider, och målet är att Coop ska gå runt oavsett konjunktur.
1. Vi har ett otroligt fint kundbemötande i våra butiker och flera är topprankade när det gäller just detta. Vi är välkomnande, ser varje kund som kommer in och är måna om att svara på frågor och vara tillgängliga. Jag tror att det varma bemötandet är en konkurrensfördel.  2. En nationell utmaning är att informera medlemmarna om det fantastiska arbete som dagligen sker i Coops regi. Jag tänker på arbetet inom hållbarhet, matsvinns­frågan och medveten­heten som finns när det gäller att lyfta fram lokala produkter. Vår företags­form, ekonomisk förening, ser jag också som en viktig konkurrens­fördel. Många unga i dag gillar den kooperativa idén att äga tillsammans, att alla har en röst och att vinsten går tillbaka in i verksamheten. En utmaning är också att få lönsamhet i affären. Men om vi lyckas informera medlemmarna om den goda kraften som Coop är, så kommer lönsam­heten som ett brev på posten.
1. För mig var höjdpunkten definitivt Nettoaffären. Att ta över 163 butiker och stöpa om dem i Coops format stärker vår konkurrens­kraft och ger möjlighet att pressa priserna. Därmed gynnar köpet medlemmarna. 2. En av de största utmaningarna, och samtidigt en enorm möjlighet, är att vi i kooperationen måste samverka och samarbeta ännu bättre och leverera utifrån gemensamt fattade beslut och gemensamma projekt. Det kommer att leda till att vi blir mer affärs­mässiga och kan skapa goda resultat tillsammans. Jag vill att vi siktar på ett kund­bemötande i världs­klass och hoppas att vi bibehåller ledar­tröjan i hållbarhets­frågan. Jag ser också en kraftfull utrullning av online­tjänsten med stort fokus på kunden.

1. För mig var höjdpunkten definitivt Nettoaffären. Att ta över 163 butiker och stöpa om dem i Coops format stärker vår konkurrenskraft och ger möjlighet att pressa priserna. Därmed gynnar köpet medlemmarna.

2. En av de största utmaningarna, och samtidigt en enorm möjlighet, är att vi i kooperationen måste samverka och samarbeta ännu bättre och leverera utifrån gemensamt fattade beslut och gemensamma projekt. Det kommer att leda till att vi blir mer affärs­mässiga och kan skapa goda resultat tillsammans. Jag vill att vi siktar på ett kund­bemötande i världsklass och hoppas att vi bibehåller ledar­tröjan i hållbarhets­frågan. Jag ser också en kraftfull utrullning av online­tjänsten med stort fokus på kunden.