Årets Medarbetare

Alla har de nyckelroller

Juristen JIM har en nyckelroll när Netto blir Coop. MARIA ser till att koncernen följer lagar och regler. – JOSEFIN ansvarar för den digitala satsning som ska ta hundraåriga Tidningen Vi in i framtiden. KARIN minskar matsvinn och bjuder till fest på Vår Gård. THERÉSE sprider matglädje i Coops butiker – och CECILIA säkrade KF:s historia för eftervärlden när hon projektledde flytten av KF:s arkiv. En sak har de gemensamt: Att tillsammans med sina kollegor bidra till ett hållbart och lönsamt företag.

texter  HENRIK EKBLOM YSTÉN

foto  CASPER HEDBERG

NAMN: Karin Sundgren.

ÅLDER: 41

BOR: Kungsholmen, Stockholm.

FAMILJ: Fru och en bonusdotter.

BAKGRUND: Utbildade sig till kock 2004 efter att ha ägnat merparten av ungdomen åt att spela i band och studera konst. Jobbade i många år inom Choice-koncernen på diverse Clarionhotell, för att därefter arbeta i restaurangen på Fotografiska och flytta vidare till en roll som köksmästare på ABF:s restaurang Cirkeln. Sedan 2017 medarbetare på Vår Gård.

FRITID: Vara ute i naturen, gärna i fjällstugan för att åka längdskidor. Älskar också att läsa, gå på teater samt spela musik.

Karin Sundgren

Kock, Vår Gård

”Min kollega Karin Lindberg och jag stod en kväll i köket och pratade om att vi ville trycka på hållbar matlagning och ordna kvällar då vi serverade rätter lagade på överblivna råvaror. Vår chef gav oss fria händer om vi skötte ruljansen själva. Vi tog kontakt med Coop i Orminge som erbjöd oss att hämta upp varor de annars skulle ha slängt. Efter två turer kunde vi göra elva rätter till 60 personer. Visst är det sorgligt att det slängs så mycket, men när det nu är så känns det bra att göra något av det.

Reaktionerna från gästerna på det som vi kallade ’No Waste, Just Taste’ var positiva. En av dem var förläggare och bad mig göra en kokbok om matsvinn. Så blev det också, den ges ut våren 2020.

Jag började arbeta som kock ganska sent, utbildade mig vid 24 års ålder, och då hade diskussionen om ekologisk mat kommit igång. Jag blev intresserad av vad man mer kunde göra för miljön och började till exempel räkna på hur mycket ugnen som fanns i köket där jag arbetade förbrukade. Sådant var inte alltid populärt men man fick vara lite smart; jag vägde också in hur mycket pengar restaurangen skulle spara på två små ugnar i stället för att hålla den stora igång hela tiden. Då var det lättare att få fram budskapet. Sedan dess har mitt intresse för hållbarhet bara vuxit och det fick en extra skjuts när jag i flera år jobbade med Paul Svensson på Fotografiska i Stockholm.

För två och ett halvt år sedan började jag arbeta på Vår Gård i Saltsjöbaden. I branschen blir det vanligare att kockar flyr storstad och hetsiga krogar för att jobba på kurs- och konferenshotell, där det finns tid för kreativitet. Det var också anledningen för mig, eftersom jag för några år sedan gick in i väggen. Nu arbetar jag 85 procent och trivs bra med det, särskilt eftersom jag gör kokboken samtidigt. För hållbarhet handlar inte bara om mat, utan även om oss som lagar den.”

NAMN: Josefin Olevik.

ÅLDER: 42.

BOR: Bagarmossen, Stockholm.

FAMILJ: En son på 7 år.

BAKGRUND: Utbildad journalist, arbetade i många år som frilansjournalist med fokus på kultur, friluftsliv och resor. Har gett ut två böcker: Campingland (2009) samt Den befriade familjen (2016). Sedan 2016 medarbetare på Tidningen Vi.

FRITID: Åka skidor, läsa böcker och lyssna på poddar.

Josefin Olevik

Innehållsansvarig vi.se

”I samband med Bokmässan 2019 lanserade vi nya vi.se. Allt vi lägger upp på sajten finns nu både som läsning och lyssning, tillgängligt för alla medlemmar. I grunden handlar det om ytterligare ett sätt att ta del av den journalistik som vi har hållit på med i över 100 år. Att vi har funnits så länge beror förstås på att vi har varit i ständig utveckling, annars lyckas man inte hålla sig relevant. Nu visar vi att det går att förmedla goda berättelser på mer än ett sätt.

Allt på nätet behöver inte ske i stressigt tempo. På vi.se råder ett lugn trots att det är en digital plats. Vi lägger inte upp för många texter åt gången och sajten är fri från reklam och push-notiser. Besökarna ska få komma bort från bruset en stund.

För oss som jobbar med detta har förändringen gett inspiration, inte minst för att vi får läsa in alla artiklar själva. På redaktionen finns numer en egen studio och vi har fått proffsig internutbildning av etablerade skådespelare som Jonas Karlsson, Katarina Ewerlöf och Reine Brynolfsson. Det har varit lärorikt. Jag har alltid varit hemligt förälskad i radio och det är kul att få använda rösten, inte bara pennan. Att läsa text högt ger dessutom mig som redaktör nya ögon på det skrivna; vissa texter blir bättre än jag upplevde dem när jag läste tyst för mig själv, andra överraskar med att vara krångligare än jag trott.

För egen del har det också varit ett bra sätt att ta mig an ny utveckling. Jag är nog lite av en skrivmaskinsromantiker, jag vill liksom hinna tänka innan jag publicerar. Men nu har digitaliseringen gått så långt att den värsta klickhysterin har passerat. Jag tycker att vår sajt är ett tecken på det. Ta bara möjligheten att ge Vi-texter från förr, av Karin Boye och Astrid Lindgren, ny skrud genom att läsa in dem i egen studio och sedan sätta en snitsig rubrik i sociala medier. Det kan bli så himla häftigt! Det har fått mig, som inte direkt är en early adopter, att inse att det går att förfina kvalitetsjournalistik med hjälp av ny teknik.

Jag har väl helt enkelt hittat min plats i det nya. Tiden var mogen.”

NAMN: Therése Aldén.

ÅLDER: 44.

BOR: Länna, söder om Stockholm.

FAMILJ: Man och två barn, 11 och 9 år gamla.

BAKGRUND: Arbetade i 15 år som projektledare i olika branscher innan studier inom event management tog vid, med praktik på Coop som följd. Anställd på Coop sedan 2017.

FRITID: Hänga med familj och vänner, gärna i samband med friluftsaktiviteter som långfärdsskridskoåkning, eller bara genom att äta mat tillsammans.

Therése Aldén

Projektledare, Smaka på Coop

”I EN KUNDUNDERSÖKNING 2017 efterfrågade många tips om vad som kunde serveras på middagsbordet. Det blev starten för matlagningseventet Smaka på Coop. Genom att laga mat ute i butik ville vi skapa matglädje och sprida kunskap. Syftet var att stimulera till ökad försäljning och få än mer nöjda kunder. Vi ville laga mat från grunden, anpassat efter säsong och med tydliga matlagningsmoment för att förenkla vardagen för de som handlar i butik. Smaka på Coop skulle få dofta, inspirera och ta plats.

Det har det också gjort i över två år nu, och konceptet har bara växt. I dag är alla Stora Coop anslutna, samt ett 20-tal Coopbutiker. Det innebär att Smaka på Coop arrangeras i drygt 100 butiker landet runt, två gånger i veckan, 47 veckor per år. Och varje vecka med nytt recept framtaget av Coop Provkök under överinseende av chefen Sara Begner.

Allt provlagas och filmas för att de butiksanställda ska känna trygghet när de lagar maten. Dessa utvalda personer, som vi kallar matinspiratörer, genomgår också utbildningar för att säkerställa genomförandet i butik. Resultatet har varit lyckat. Kunderna stannar längre i butiken och handlar mer, samtidigt som eventet skapar engagemang och stolthet hos personalen.

En framgångsfaktor är att det just är de som jobbar i butiken som lagar maten. De känner kunderna bäst, och det är en vinst att kunderna får se personalen i nya roller. Matinspiratörerna ska inte vara mästerkockar utan personer att identifiera sig med.

Faktum är att det också är så det fungerar på mig. Jag testar recepten hemma nästan varje vecka. Och jag har tuffast tänkbara testpanel: två barn som inte alltid älskar att äta nya saker. Det händer att de överraskar med att säga ‘Det var ju gott det här!’. Bättre betyg kan varken jag eller Smaka på Coop få.”

NAMN: Jim Törnroth.

ÅLDER: 36.

FAMILJ: Sambo.

BOR: Gröndal, Stockholm.

BAKGRUND: Juristutbildad (klar 2009), jobbade därefter på advokatbyrå och sedan i sex år som bolagsjurist på Pressbyrån/7-Eleven. Tog 2016 steget över till KF som bolagsjurist, för att 2019 även axla ansvaret som Chef Etablering och Projekt på CBS.

FRITID: Titta på sport, främst när favoritlaget Linköping HC spelar.

Jim Törnroth

Chef Etablering och Projekt, Head of Legal, Coop Butiker & Stormarknader

”När jag blev tillfrågad om att komplettera rollen som jurist med att även vara etableringschef på CBS våren 2019 förtydligade vd:n Christian Wijkström uppdraget: ‘Nu kan du inte bara vara en trött jurist längre.’

Jag förstår vad han menade. Som bolagsjurist hamnar man oftast i en stöttande roll och går in med råd vid en given tidpunkt, men man är aldrig den som driver affären. Jag hade också själv länge känt att jag ville komma närmare det operativa arbetet. Det får jag verkligen göra nu.

Utmaningarna är många och spännande. Vi befinner oss i en tid med ett förändrat köpbeteende. One stop shop, där man tar bilen till stormarknaden en gång i veckan för att fylla kundvagnen, är på väg ut. Därför är det en central fråga att uppdatera vårt butiksnätverk och göra det mer modernt.

Dessutom handlar förstås mycket av jobbet just nu om att gå från gula till gröna butiker. Själva köpet av Netto var jag inblandad i redan under min tid som bolagsjurist, och det är kul att jag nu får möjlighet att ta över stafettpinnen också i själva genomförandet att göra Netto till Coop. Under hösten påbörjades arbetet och från och med årsskiftet blev det full fart, då vi satte ambitionen att göra om fem butiker i veckan. Totalt ska 162 butiker i landet förvandlas. En butik tar fyra dagar att göra om, den stänger på måndagen och öppnar fredag eftermiddag.

Det är snabba ryck och mot bakgrund av det får jag ge Christian rätt, det är inte läge att vara en trött jurist. I varje fall inte bara. För i grund och botten känner jag mig fortfarande som en rätt fyrkantig person, så som en jurist ska vara. Någon kreativ idéspruta ser jag mig inte som, utan jag försöker i stället bidra med annat. Som att vara lösningsorienterad … och när jag tänker på det är det kanske bara ett annat ord för just kreativitet.”

NAMN: Maria Brattström. ÅLDER: 57. BOR: Jakobsberg FAMILJ: Två döttrar. BAKGRUND: Juristutbildad 1984–1988. Därefter arbete på advokatbyrå som affärsjurist. 1996–2014 på SEB, först som bankjurist, därefter som Compliance Officer. 2014–2016 Chef Compliance Landshypotek Bank, därefter konsult inom Governance, Risk och Compliance. Sedan januari 2019 Head of Compliance på MedMera Bank. FRITID: Antikviteter och loppisar.

Maria Brattström

Head of Compliance, MedMera Bank

”Compliance handlar om regelefterlevnad och är en kontrollfunktion, oberoende och organisatoriskt skild från verksamheten som ska övervakas. Som ansvarig rapporterar jag till bankens vd och styrelse.

Compliance ansvarsområde är de lagar, förordningar och andra regler som gäller för bankens tillståndspliktiga verksamhet. Det kan till exempel handla om vilken typ av aktiviteter som banken kan utföra, regler för kundskydd som informationsplikt och banksekretess, likväl som att säkerställa att banken har en god intern styrning och kontroll, till exempel genom att se till att verksamheten har anpassade interna styrdokument som komplement till externa regelverk. Som centralt funktionsansvarig har jag även fokus på risken för att banken utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Låter det som ett snustorrt arbete? Det är det inte. En fördel är förstås att jag gillar att på ett praktiskt sätt tillämpa lagar och regler. När jag studerade kunde vänner som bedrev andra studier påpeka vilken fördel vi jurister hade som fick ta med oss facit, alltså lagboken, till tentor. ”Det är ju bara att slå upp och läsa vad som står”, lät det. Men faktum är att lagtexter inte är uttömmande utan måste tolkas för att omsättas i praktiken. Det görs genom analys av förarbeten till lagen, lagkommentarer, EU-direktiv och myndigheters föreskrifter, samt genom att beakta gällande praxis.

Med mångårig juridisk erfarenhet inom den finansiella sektorn kan jag ge råd som passar för just den här verksamheten. Att jobba med compliance behöver inte innebära att man tar på sig den polisiära hatten och enbart granskar i efterhand för att kritisera vad som eventuellt gått fel. Jag försöker i stället vara proaktiv och rekommendera längs vägen, för att förebygga att brister uppkommer. Att ligga jämsides med, eller till och med före, verksamheten ger bra effekt. Jag kan ärligt säga att jag lär mig något nytt varje dag på jobbet.

Det är inte alla förunnat.”

NAMN: Cecilia Glans.

ÅLDER: 52.

BOR: Gärdet, Stockholm.

FAMILJ: Man och två tonårsbarn.

BAKGRUND: Har jobbat många år inom fastighetsbranschen för olika uppdragsgivare, främst med informatörsarbete. Sedan 2012 anställd på KF Fastigheter med arbetsuppgifter inom ekonomi, administration, projektledning, marknadsföring med mera.

FRITID: Gillar att resa och att ägna mig åt lantstället, odling och byggnadsvård.

Cecilia Glans

Projektledare för flytten av KF:s arkiv och bibliotek

”Jag är definitivt inte en sådan som har lätt för att välja bort saker. Hemma har min man infört regeln att om något ska in, så ska något annat ut.

Som tur är har jag lättare för att vara mer rationell i jobbet, för flytten av KF:s arkiv och bibliotek från Slussen till Centrum för näringslivshistoria som jag har varit projektledare för har inneburit en del utmaningar. På Slussen hade vi enorma ytor och som alltid när man har mycket utrymme är det lätt att samla på sig. Allt kunde helt enkelt inte följa med i flytten.

För egen del har det varit en spännande upplevelse och en resa tillbaka i tiden. Prylarna vi har väcker så många minnen, i varje fall för den som har fyllt 30. Jag har roats av gamla OBS-kassar, kartonger från Bords Eve-margarin, produkter från Goman, Vinettastrumpor … Och jag ska villigt erkänna att det har hänt att jag har fastnat i gamla fotografier av matbutiker där skyltningen var helt fantastisk, bara för att upptäcka att det plötsligt gått en timme utan att jag tänkt på det.

Under tre veckor i oktober gick flyttlasset. Lastbilarna körde fram och tillbaka i skytteltrafik mellan Slussen och Bromma. Vid det laget hade jag ägnat mig åt det här projektet i närmare nio månader. Mycket av det som fanns i arkivet fick vi välja bort längs vägen. Det som verkligen är KF-historia har förstås sparats, men vi hade också en hel del av sorten sådant som vi råkat ha i våra gömmor. Det är dock viktigt att påpeka att vi inte har slängt mer än nödvändigt, utan det som inte har följt med till nya lokaler har vi kunnat sälja på auktion, och vissa prylar har flyttats till vårt huvudkontor i Solna.

Det som känns bra med flytten är att vi nu har säkrat all denna historia för eftervärlden. På Centrum för näringslivshistoria finns en hel organisation som kan vårda och föra arvet vidare, och precis som tidigare kommer det att vara tillgängligt för forskare och andra som är nyfikna på KF-historiken. Det känns bra.”