Året i siffror

Året i

Antalet Nettobutiker som varje vecka görs om till Coop

Köpet av Netto kom som en överraskning för branschen. Nu skyltas butikerna om i hög fart, i dubbel bemärkelse. Fem butiker i veckan ställs om – på fyra dagar. En butik stänger ner på måndagen för att stå klar för öppnande på fredag eftermiddag. Redan nu kan Coop se att de tidigare kunderna fortsätter att handla – och nya tillkommer. Med köpet av Netto får Coop en ökad marknadsandel och en starkare närvaro, framför allt i södra Sverige.

Antal ton per år som Coop minskar sin ­plastförbrukning med

Under 2019 beslutade Coop att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. I stället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper, en variant som kan återanvändas som mat­avfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasningen av de tunna plastpåsarna. Målsättningen är att utfasningen ska påbörjas under våren 2020.

Antal ton per år som Coop minskar sin plastförbrukning med

Under 2019 beslutade sig Coop för att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper, i en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna. Målsättningen är att fasa ut de tunna frukt- och gröntpåsarna under våren 2020.

Antal tallrikar, ­bestick, glas och ­kaffekoppar som ­diskades på Vår Gård den 12 september 2019.

En dag på prisbelönta hotell och konferens­anläggningen Vår Gård rymmer det mesta. En dag i september serverades förmiddagsfika till 413 gäster, lunch till 363. Några månader senare, till julbordet, rullades 3 800 köttbullar. Under ett år sover 16 000 gäster gott här.

Antal miljoner medlemmar i Coop

Eller för att vara exakt: 3 576 215. Det är medlemmarna som äger Coop och det är tack vare sitt personliga engagemang och sina inköp som de lägger grunden för verksamheten. Allt överskott som skapas går tillbaka till medlemmarna eller återinvesteras i verksamheten, vilket skapar ett cirkulärt kretslopp.

Handclicker_KF_Coop_-0670_45cm_digi_UT

Antal personer som hade ­registrerat konto på vi.se under tjänstens första tre månader

Under hösten 2019 lanserade Tidningen Vi en digital tjänst – en plattform där medlemmar kan träffas och vara med och påverka journalistiken och där man också kan ta del av all journalistik i ljudform, på vi.se eller i appen.