På nytt jobb

Hej, Meta Persdotter, ny vd och koncernchef i Coop Mitt

Vilka erfarenheter tar du med dig från Stadium och Ikea?

På nytt jobb

Hej, Meta Persdotter, ny vd och koncernchef i Coop Mitt

Vilka erfarenheter tar du med dig från Stadium och Ikea?

Du har tidigare jobbat på Rusta, Stadium, Ikea och ÖoB. Vilka erfarenheter tar du med dig därifrån?

– Kedjedrift är min styrka, och det handlar om enkelhet och en tydlig prisposition, förstås. Man måste vara följsam mot kundernas skiftande efterfrågan och jobba med volymer för att skapa god lönsamhet. Inom Coop har man också jobbat hårt med att sänka priserna på Stora Coop och coop.se, vilket har märkts, och det känns roligt att få komma in och vara med i den förändringen.

Vilka möjligheter och utmaningar ser du?

– Det som ökar de närmaste åren är e-handeln, där hårdnar konkurrensen. Vi måste hålla koll på nya aktörer som kommer in och möta våra kunders behov. Vi måste också satsa på effektiv och hållbar logistik: det flödar mycket varor mellan butiker och slutkonsumenter och det är viktigt att följa upp. Fler hubbar där man kan hämta sina varor vore toppen, och för hemkörning kan vi utreda samarbeten med andra företag för att så långt det går minimera klimatpåverkan från transporterna.

Hur kommer framtidens kunder att handla på Coop?

– Vårt mål är att möta kunden i alla kanaler. Det ska vara enkelt att hämta upp, handla online eller få ett bra bemötande i den fysiska butiken. Men det som förändras är inte bara hur människor handlar utan också hur man äter. Den vegetariska och veganska kosten blir vanligare och där blir det viktigt för oss att möta upp med kunskap och inspiration. Sammantaget ska vi jobba för och informera om prisvärd och hållbar matglädje.

Hur ser det närmsta året ut för dig?

– Vi har fullt säljfokus under 2020. Vi ska bli mer framåtlutade, ställa om och utveckla flera butiker och gärna etablera nya. Vi fortsätter också arbetet med ”det goda mötet” med våra kunder och medarbetare. Vi vill gärna rekrytera nya medlemmar och förklara varför det är så bra att vara medlem i Coop.

Axel Kronholm

Gillar fjäll och skärgård

Namn: Meta Persdotter.

Ålder: 55.

Intressen: Mat och dryck, fjällen och skärgården.

Bor: Bromma.

Tidigare karriär: Kommersiell direktör i Runsvengruppen AB, kommersiell ­direktör Rusta, vd Duka, vd Svenska Spel, försäljningschef Stadium och varuhuschef Ikea Kungens Kurva.

Vi måste satsa på effektiv och hållbar logistik.

Meta Persdotter