” Vi är
något att
räkna med ”​

Hennes karriär inleddes som butikschef för ett ruffigt Konsum i förorten. Men kärleken till ­detaljhandeln började långt tidigare, när hon iförd folkdräkt sålde smörknivar i föräldrarnas ­möbelbutik. Nu ser Marie Nygren fram emot att leda KF till mänskliga möten och ökad lönsamhet.

text TERRI HERRERA   foto FOND & FOND

Marie Nygren

Ålder: 54 år.

Gör: Ny vd för KF ­sedan juni.

Bakgrund: Kandidatexamen i ekonomi från Stockholms universitet (1989), butikschef för Konsum (1991–1992), ansvarig för franchiseverksamhet inom Gröna Konsum (1992–1999), vd för Stor & Liten (1999–2000), chef för Coops försäljningsavdelning (2000–2003), vd för Apotekets dotterbolag Adara (2004–2007). Nu senast vice vd på Systembolaget (2007–2019).

Bor: I Mörtnäs på Värmdö.

Familj: Make och två nyss utflyttade döttrar.

Mest stolt över: ”Min och mina döttrars fina relation.”

Se intervjun med Marie Nygren

”Ungdomar vill vara med och påverka och stå för schyssta värderingar”

”Att göra hållbara val är bra för både ekonomin och miljön”

”Jag lyssnade på hur mormor sålde till kunderna”

”Vi är först att ta initiativ och har hittat flera nya Änglamark”

Marie Nygren ser fram emot att kooperationen tar ledarfanan som man gjort tidigare, med till exempel Änglamark.

Möt Marie Nygren

Det är en riktigt kall dag på Vår Gård. Vinden ligger på nere vid vattnet, så röken i fotografen Magnus rökmaskin blåser envist åt fel håll. Fotoassistenten mumlar något ohörbart, vi andra huttrar. Det finns bara en som verkar riktigt glad och oberörd: Marie Nygren.

– Det friskar i!, ropar hon glatt där hon står längst ut på en klippa, farligt nära vattnet.

Hon utstrålar en positiv energi som märks så snart hon kommer in i ett rum. Två av hennes mest använda ord under eftermiddagen är ”toppen” och ”kraft”– utöver de mer väntade ”kooperationen” och ”lönsamhet”.

När hon slutade som vice vd på Systembolaget sa hennes chef i ett avskedstal: ”Jag vet inte hur du gör Marie, du bara börjar gå åt ett håll och alla följer med.”

Hos tidigare medarbetare haglar superlativen: ”En toppenchef!” och ”Får verkligen saker att hända!” är två vanliga omdömen.

– Jag tror det handlar om att vara ett bra föredöme. Du kan inte säga en sak och agera tvärtemot det. Alla kan förstås göra fel, men då måste man också kunna erkänna det för att vara trovärdig. Om man tror på folk, pekar ut riktningen och är tydlig med förväntningar, då kan det ske underverk, säger Marie Nygren – som just varit med om att genomföra ett framgångsrikt förändringsarbete.

– Jag har ju gjort precis den här typen av utvecklingsarbete på ett annat företag. För några år sedan satt vi i ett möte på Systembolaget och slog fast att vi ska bli bäst i Sverige på service. Och vi nådde dit. Men det krävde att vi var bestämda, fokuserade och uthålliga.

När hon kom till Systembolaget år 2008 var organisationen sargad av den stora muthärvan som avslöjats några år tidigare. Hon har på nära håll fått erfara vikten av att ha etik och moral i företaget, säger hon.

– Man kan inte slarva utan måste leva sina värderingar och vara ett etiskt och moraliskt föredöme.

Utöver vikten av etik och moral – vilka erfarenheter tar du med dig av förändringsarbetet på Systembolaget?

– Att man måste få med sig precis alla. Det krävs en gemensam målbild och bra värderingar som alla lever efter. Och man måste få folk att tycka att det är kul. Jag tar dessutom med mig arbetet med det goda kundmötet, som redan har startats här – men det kan inte bara gälla butik, utan måste genomsyra hela organisationen. Det betyder att antingen så möter jag kunden, eller så arbetar jag för att se till att underlätta vardagen för de som möter våra kunder och medlemmar.

Det är inte ovanligt att företagsledare pratar om förändring och värderingar – men hur ska du få det att sippra ner i hela organisationen?

– Man kommer långt med att sprida energi och visioner och lyfta goda exempel. Ganska snart får man fler facklor som brinner, vilket ger en otrolig kraft. Poängen är att få alla att förstå kraften i de mjuka värderingarna, i mötet med människor.

När engagerade personer byter arbete så har de ofta ena foten kvar i det förra företaget. När de inleder meningar med ”Vi brukar göra…” eller ”Så gjorde vi förra året” vet omgivningen inte riktigt vilken organisation som åsyftas.

– För mig är det KF och Coop för hela slanten! Jag är jättelojal mot det företag jag arbetar med och ger allt. Jag engagerar även hela familjen, så nu har alla egna Coopkort. De brukar reta mig för det och påpeka att det låter som att jag driver min egna lilla firma fast jag pratar om jättekoncerner som Systembolaget eller KF.

Det var just i ett familjeföretag som Marie Nygren växte upp. Föräldrarna drev en möbelaffär på Hornsgatan i Stockholm med trämöbler som tillverkades i blåfuru, ett supertrendigt material under tidigt 1970-tal. Namnet på butiken var det småvitsiga Trä-Inn och toppsäljaren var ingen mindre än Maries mormor, Anna-Greta.

– Jag älskar att vara i detaljhandeln med kunder, och jag älskade det redan då. Jag dansade folkdans och brukade tjata till mig att få stå i butiken iförd folkdräkt – och så lyssnade jag på hur mormor pratade med kunderna. Hon var en helt otrolig säljare, även kunder som ”bara skulle titta lite” gick nöjda därifrån med en ny möbel.

När Marie Nygren var sex-sju år bad hon om att själv få börja sälja, och fick göra det. Kanske snarare smörknivar än furusoffor, men ändå.

– Jag fick till och med göra egna kvitton och ville alltid vara där på lördagarna.

Efter avslutade ekonomistudier på universitetet var steget inte långt till att bli trainee på KF – eller ”tränis” som de då kallades. Att ta in universitetsutbildade unga och träna upp dem i kooperationens system var ovanligt, och Maries grupp lockades med möjligheten att bli varuhuschef på Domus inom fem år.

– Wow, tänkte jag. Men redan när jag var på väg till min första dag som trainee stod det på löpsedlarna att Domusvaruhusen skulle läggas ner. I stället skulle vi bli butikschefer.

Tränisgruppen insåg snabbt att ha kunskap om färskvaror är nyckeln till framgång i dagligvaruhandeln.

Så de filéade fisk på den dåvarande fiskfabriken, styckade i charken och stod i ostdisken.

Jag äter inte ost, så jag frågade efter produktpärmen och pluggade på om alla rökiga och nötiga smaker – och sedan började jag sälja ost.

Marie Nygren gjorde alla nybörjarmisstag, men efter ett år blev hon ändå butikschef för Konsum i Örnsberg utanför Stockholm. I dag är Örnsberg ett attraktivt närförortsområde, men då var det ett ganska tufft område, med en butik som var den sista i Stockholmsområdet att digitaliseras.

– Butiken var så skruttig och smutsig! Kunderna var inne och skällde varje dag för att det saknades varor. Jag fick kavla upp ärmarna och göra allt: sitta i kassan, skura butiken, förbättra utbudet, strukturera om och förbättra servicen mot kund.

På avstämningsmötena med kollegorna låg hennes butik alltid sist. Men lite i taget förbättrades siffrorna.

– Jag tyckte att de andra var så duktiga, men jag kämpade på. Nu i efterhand förstår jag vilket bra jobb jag gjorde och att utvecklingskurvan var fantastisk, men så kändes det inte då. Jag nådde inga toppresultat, direkt.

Efter ett och ett halvt år fick hon erbjudande om att starta Coops franchiseverksamhet. Hon handplockades delvis på grund av bakgrunden inom ett familjeföretag.

Marie Nygren var tveksam: Går franchise ihop med kooperationen? Och skulle hon bara släppa butiken? Efter lite funderande bestämde hon sig för att prova.

– Det var den bästa ledarskapsskolan man kan gå. Jag fick rekrytera de vassaste butikscheferna med lång erfarenhet och hjälpa dem att starta sina egna bolag. Min roll var att se till att de fortsatte följa Coops koncept – men också att hjälpa till med att läsa resultaträkningar och hitta möjligheter för dem att växa ännu mer.

Därefter följde uppdrag som vd på Stor & Liten och uppdrag på Coops inköpsverksamhet. Men så skulle Coop Norden skapas. Marie Nygren tappade sugen. Hon trodde inte på omställningen och kunde inte stå för den.

– Varför lägga ihop tre stora skepp som har det svajigt? Jag ger alltid hundra procent av mig själv, men då måste jag i gengäld tro på det jag gör. Jag måste kunna stå för mitt företag. Jag sökte mig till Gröna Konsum för att de stod för goda värderingar, för hållbarhet – och för att det lät kul. Men just då kändes det inte roligt längre.

Det gör det däremot nu, när hon är tillbaka efter drygt 15 år. Inte bara roligt, utan jätteroligt, intygar hon.

– Jag ser en enorm potential i KF. Det bästa är att det händer en massa positiva saker kring innovation. Vi ska ta den här ledarfanan som vi varit så bra på, som tidigare med matpyramiden och Änglamark.

Det är lätt att samtalet mest rör sig om Coop, men Marie Nygren lyfter gärna andra goda exempel inom KF.

– Vi har fina och välskötta dotterbolag. Vår Gård är ett prisbelönt exempel på det goda mötet och hur hållbarhet, inspiration och fina värderingar genomsyrar hela verksamheten. Och Vi Media är ett lysande exempel på snabb digital omställning.

Men självklart handlar inte allt om mjuka värden och innovation. KF måste öka lönsamheten, påpekar hon. Både genom att titta på intäkter och kostnader.

– Vi behöver tillräckligt god lönsamhet för att överleva på sikt.

Dessutom vill Marie Nygren vara först med massor av saker. Framför allt för medlemmarnas skull.

Vi behöver god lönsamhet för att överleva.​

Marie Nygren

Många i Sverige är uppvuxna i familjer som var näst intill folkhemsnaivt lojala mot KF. Man tankade på OK, handlade mat på Konsum, kläder på Domus och satt sedan och räknade sina kvitton. I dag ser medlemskapet annorlunda ut. Många är medlemmar i 20-30 butikskedjor och vet inte vad som egentligen skiljer ett H&M-medlemskap och ett Coop-medlemskap från varandra – utöver att de säljer olika typer av varor.

– Det är nog inte så många som förstår att de är ägare till Coop och att de har möjlighet att påverka. Vi måste bli bättre på att fylla medlemskapet med värde. Våra undersökningar visar att många unga vill vara med och påverka mer, och det ska vi ta fasta på. Här finns en otrolig potential. Vi måste visa att man väljer Coop för miljöns skull. Man ska veta att varorna är kvalitetskontrollerade och tillverkade under schyssta villkor.

Coop har utnämnts till Sveriges hållbaraste matkedja två år i rad. Finns det inte en risk att ni blir för nöjda?

– Nej, jag upplever att vi tvärtom har för dåligt självförtroende i federationen. Vi ska visa kunder och omvärlden att vi är något att räkna med!

Du är den första kvinnan på vd-posten efter 120 år av manligt styre. Hur tänker du kring detta?

– Jag tänker att det är bra med mångfald och föredömen. Under mina år på Coop var jag ofta ensam tjej i ledningsgruppen, men funderade inte på det. Jag var bara Marie. Med tiden har jag dock insett att det kanske är något som man ska reflektera mer över. Det är viktigt med bra kvinnliga förebilder. Så jag hoppas att jag är det.

Vid en googling på KF:s nya vd hittar man mycket skrivet, men det är framförallt cv:n i artikelform vid jobb-byten. Vem är du när du inte är på jobbet?

– Mina döttrar, som varit med mig mycket på jobbet när de var yngre, hävdar att jag är likadan överallt. Jag har ingen stram yrkesroll utan tycker det är kul att vakna upp varje morgon, gillar möten med människor och att lära mig nya saker.

En ledig dag går hon en vända i växthuset, tar en promenad i skogen, åker en tur med båten eller spelar golf.

Och så gillar hon att resa.

– Vi är ett stort gäng som reser tillsammans varje sommar. Vi brukar vara 15-20 personer som varje år hyr ett jättestort hus på en ny plats i Europa. Det roligaste är att semesterfamiljen utökas, ungdomarna vill fortfarande följa med – vilket jag är stolt över – och pojkvänner tillkommer. Nu senast var vi i Grekland. Jag brukar ta ansvar för att leda promenader och upptäcka omgivningarna tidigt på morgonen.

Att bara ligga på soffan och kontemplera är inte din melodi?

– Jo, det gör jag också, säger Marie Nygren och skrattar. Varje morgon gör jag ett antal yogaövningar eller mediterar en stund. Men det har jag verkligen fått träna på, det ligger egentligen inte för mig.

Den där energin och rastlösheten är hennes styrka, enligt andra. En annan styrka är att hon brinner för gott ledarskap. Något som hon själv tycker att hon började behärska först efter 45. Det handlar framför allt om sunt förnuft och att kunna situationsanpassa: att vara musikalisk i sitt ledarskap.

– Vissa är självgående och vill bara ha ett bollplank, medan andra behöver mycket stöd för att utvecklas. Oavsett vilket så vill de flesta ha tydlighet. Jag tror att alla vill och kan – och att de går till jobbet för att utföra ett bra arbete. Om det inte är så handlar det ofta om att man kanske inte har fått utvecklas och vissnat lite. Och då kan man med varm hand och ett gott hjärta hjälpa den personen rätt. Jag tror på människor!

Marie Nygren om...

… kooperation:

”Det finns en oerhörd styrka i kooperationen. Alla trender
pekar mot att man måste börja göra mer saker tillsammans, särskilt när man pratar om hållbarhet. Jag är övertygad om att vi kan nå de värderingsstyrda ungdomarna. KF har den kompetensen och den kulturen, vi har bara haft några jobbiga år när vi har varit tvungna att fokusera på annat för att få upp resultatet.”

… hållbarhet:

”Hållbarhet måste vara en integrerad del av verksamheten, inte ett rör vid sidan om. Vad vi måste komma ihåg är att hållbarhet även ger bättre ekonomi. Som trainee fick jag tidigt lära mig att det blir en win win om vi säljer mer av de ekologiska morötterna.

Jag försöker ha med hållbarhetstanken i alla beslut, både
privat och i jobbet. Men jag är långt ifrån en Greta.”

… ledarskap:

”Framför allt handlar det om att tro på människor och att utgå från hur man själv vill bli behandlad. Alla kan påverka mer än de tror i sitt liv. Fast en del har glömt att de är ansvariga för sin egen utveckling. Andra kan hjälpa till och ställa rätt frågor, men i slutänden är det man själv som måste göra jobbet.”

… var KF befinner sig om fem år:

”Då har KF återtagit marknadsandelar, och alla våra medarbetare gillar att gå till jobbet. Jag tänker att det är kö för att få börja jobba på KF och alla som jobbar här ska veta exakt var de passar in i koncernen. Vi har fler Coop-medlemmar som dessutom handlar mer och det betraktas som häftigt att vara medlem eftersom det är ett bra miljöval.”

Fotografen Magnus Fond har förevigat Marie Nygren tidigare, när hon var vice vd på Systembolaget. När Magnus Fond nu skulle ta bilder på Marie Nygren utanför KF-ägda Vår Gård i Saltsjöbaden hade han förberett sig med en rökmaskin som skulle sprida ett fint dis över bilderna. Men verkligheten är svår att arrangera, så de enda som omgavs av rök när vinden kom i fel riktning var fotografen själv och hans assistent.