Närodlade

framgångs-
sagor

Lokalbryggt folköl, närproducerat kött, vinylskivor, sushi och mysigt kafé. Vi har besökt två pris­belönta Coopbutiker som sätter omsättningsrekord – och där personalen är ”du” med kunderna.

text  axel kronholm   foto  karl melander Nicke johansson

Coop i Visby raukar loss

På Årets butik är allt möjligt – bara det svänger och sticker ut. Carl-Johan Stålhammar är vd:n som vill göra Coop coolt.

Gotlänningarna är vassa på handel och har varit det länge. Redan på vikingatiden höll gutniska farmän igång ett handelsimperium som sträckte sig från London till Novgorod. Då var det ekorrpälsar och bivax som var de hetaste handelsvarorna – i dag är det vinylskivor, gotländsk haggis och lokalbryggt folköl som säljer.

Bland det första som möter kunderna inne på Stora Coop i Visby är alla småbutiker i butiken: Lilla brygghuset på prärien med folköl från mikrobryggerier, eller This is England där fotbollshalsdukar trängs med en konserverad variant av den skotska nationalrätten haggis med fårinälvor. Intill fiskavdelningen, eller Lilla Göteborg, finns vinylhandeln.

– Vår vision är att vi ska sticka ut, inte passa in, säger Carl-Johan Stålhammar, vd för Coop Gotland, som utsågs till Årets ledare på Dagligvarugalan 2019.

Taktiken har uppenbarligen fungerat: under 2018 ökade man försäljningen med 43,3 miljoner kronor, eller 9,3 procent. Detta följdes 2019 upp med en omsättningsökning på 17,5 miljoner kronor, dryga 3 procent. Därmed har man slagit omsättningsrekord tre år i rad. På nyss nämnda gala blev Stora Coop i Visby dessutom Årets butik.

Carl-Johan Stålhammar har ingen tidigare bakgrund i dagligvaruhandeln, utan kommer närmast från jobbet som vd för konferensanläggningen Wisby strand och Kallbadhuset. Man kan dock lugnt säga att han har omfamnat sitt nya varumärke: på högra skinkan har han låtit tatuera in #coopärcoolt. Stormarknadschefen Markus Wahlgren har en likadan gaddning, som de skaffade för att få människor att skänka pengar till barnavdelningen på sjukhuset.

Martin Kristensson, kreativ chef, har ingen tatuering men tycker likväl att Coop ska vara coolt. Det var han som kläckte idén att börja sälja vinylskivor.

– Man ska inte göra det som förväntas, det är din plikt att bryta normer, säger han när vi träffar honom på lagret.

Coop Gotland har

medlemmar och ökade med 344 nya medlemmar netto under 2018.

Total försäljning i samtliga butiker under 2019: 528 miljoner kronor inklusive moms, en ökning med 17 miljoner (3 procent) mot föregående år.

Coop är

Simon Edmark gick inte lika långt som sin chef Carl-Johan Stålhammar som har låtit tatuera in #coopärcoolt på högra skinkan.

Carl-Johan Stålhammar, vd för Coop Gotland, utsågs till Årets chef på Dagligvarugalan 2019 och nominerades i februari 2020 till Årets Chef på Chefgalan.

Eftersom de inte behöver leva på vinylförsäljningen kan de kosta på sig att vara smala i smaken. I läskbackarna ryms indiepop, psykedelisk rock och black metal. Ovanför skivorna hittar man böcker om smala ämnen som Norges satanistiska underground-musikscen.

– Vi bor på en ö, i en stad med få invånare, men jag räknar inte städer i hur många det bor där. För mig avgörs en plats storlek av hur många bra skiv- och bokhandlar som finns. Vi vill tro att med det här utbudet så gör vi Visby större, säger Martin Kristensson.

Skivorna säljer bra, trots det smala utbudet. De två senaste åren har Stora Coop i Visby sålt vinyl för 1,3 miljoner kronor.

Skivhandeln är ett bra exempel på personalens inflytande över butiken. Carl-Johan Stålhammar säger att det handlar om stolthet.

– Vi vill bygga stolthet inifrån. Om du trivs på jobbet märker kunderna det. För oss är det självklart att personalen ska vara med och påverka och bygga butiken ihop med oss.

Just musikintresset delar Martin med Carl-Johan, vars kontor är fullt med rockmemorabilia och bilder på Slash, Keith Richards, Liam Gallagher och Dregen. Sedan två år arrangerar de även rockfestivalen Döskallen i Visby. Nästa steg blir att formellt etablera Coop Records som ett skivbolag.

– Kan vi göra musikfestival och sälja vinyl så kan vi väl producera egen musik också. Vi har satt ihop ett kulturellt råd och hållit ett första möte, så det är på gång, säger Carl-Johan Stålhammar.

Den rebelliska attityden har spritt sig även till andra delar i verksamheten. För två somrar sedan satte Coop Gotland stopp för allt utländskt kött.

– Det här beslutet tog vi när vi hade den svåra torkan. Vi såg hur illa det var: bönderna var i kris och slaktköerna växte. Det var inte bekvämt, men vi har vunnit böndernas förtroende. Visst blir det dyrare, men om vi kan förklara för kunderna varför vi gör så här så förstår de. Många tyckte att det var starkt att vi stod upp för våra bönder.

Carl-Johan Stålhammar tillsammans med kollegorna Simon Edmark och Martin Kristensson. Satsningen på vinylskivor i butiken har uppskattats av kunderna.

Från personalrummet har man utsikt över hela butiksgolvet. Här uppe sitter Therese Ekman, Sara Hinas och Bella Klosterman från bageriet och fikar. Coop Gotland tog tidigare i år över Eskelunds Hembageri, när det var på väg att stänga efter 130 års verksamhet. Varumärket, recepten och Therese Ekman följde i stället med till Stora Coop i Visby, där man nu bakar bröd både för butiken och andra kunder.

– Det är mindre yta och sortiment, men ändå fint att varumärket och recepten lever kvar, säger Therese Ekman, som ansvarar för bageriets utveckling.

Bella Klosterman säger att det bästa med jobbet är stämningen bland personalen.

– Alla håller ihop. Annars är det lätt att det på arbetsplatser blir grupperingar, att de äldre umgås för sig och de yngre för sig. Här har vi en fin mix, säger hon.

Har ni några planer på att dra igång något eget projekt i stil med vinylavdelningen?

– Nej, vi har fullt upp med att baka bröd, säger Bella och skrattar.

Carl-Johan medger att det finns en slagsida åt det grabbiga i de olika initiativen: det är öl, fotboll, hårdrock och vinylskivor.

– Vi kan helt klart bli bättre där. Samtidigt är det inte alltid lätt att säga vad som är manligt och kvinnligt. Men vi har många idéer som ligger och bubblar. Linda Larsson har föreslagit att vi ska starta en countryfestival utöver rockfestivalen vi redan ordnar. Det skulle ju funka bra: Döskallen på våren och så kör vi Höskallen på hösten!

Therese Ekman jobbade på Eskelunds Hembageri när det var på väg att stänga efter 130 år. Nu lever bageriet vidare på Coop där hon bakar bröd både för butiken och andra kunder.

Nybakt bröd på prisbelönta Stora Coop i Visby.

På Stora Coop i Visby finns en kärlek till musik som inte kan undgå kunderna. Här är det Simon Edmark och Martin Kristensson som stämmer upp i sång.

I Varberg möts tradition och framtid

Stora Coop i Varberg har utmärkt sig för sitt kött och sina styckmästare, som för vidare slakterihantverket till nya generationer. Samtidigt byggs butiken ut för att hantera den ökande efterfrågan online.

Morgon i Varberg. Sushirestaurangen ställer fram bambukorgar, redo att ånga dumplings till lunchen. Byggarbetare dricker svart kaffe i kaféet intill. Maria Johansson, avdelningsansvarig, beskriver förbutiken som ett vardagsrum.

– Alla känner alla här, det är lite som en stor familj.

Med kaffe för 12 kronor är det många som stannar till i kaféet på väg in eller ut från butiken. När de vann utmärkelsen ”Årets förbutik 2019” var det just det ”mysiga kaféet” och den ”drivande och engagerade personalen” som nämndes i motiveringen.

– Många kommer hit för att fika och umgås, det är jätteroligt med den kundkontakten, säger Maria Johansson.

Inne i butiken är marknadschefen Christer Kallies taggad inför helgens evenemang.

– Vi är samarbetspartner till Varbergs största after work, det blir uppemot 800 personer. Ann Wilson och Tony Irving håller i danstävling, och våra leverantörer bjuder på mat.

Aktiviteter som denna är ett av benen i affärsmodellen här i Varberg. Medlemmarna ska få mervärde och en upplevelse när de handlar på Coop. Det handlar om allt ifrån Barnens vasalopp till skördefest och konserter.

– I somras sålde vi biljetter till Carola, nu är det Sarah Dawn Finer härnäst. Vi köper upp 200-300 biljetter och säljer till medlemmarna. När vi släppte biljetter till Weeping Willows julkonsert var det kö ut genom butiken, säger Christer Kallies.

Coop Varberg har

medlemmar, och ökade med 100 medlemmar under 2019.
Resultatet efter finansnetto uppgick till 21,9 miljoner kronor 2019. Total försäljning i samtliga butiker: 445 miljoner kronor exklusive moms, en ökning med 4 procent jämfört med året innan.

Jonas Tjärnmo berättar för en grupp elever i årskurs 2 om olika frukter. Ett samarbete som Coop har med Varbergs skolor.

Medan många Coop-föreningar kämpar med lönsamheten går Varberg som tåget. 2019 ökade nettoomsättningen med 4 procent till rekordhöga 445 miljoner kronor och butiken har legat etta i Coops nöjdkundundersökning varje år sedan 2014.

– Kunderna känner oss vid namn, säger vd:n Göran Borg som har jobbat här sedan butiken öppnade 2011.

Han berättar att de ganska snabbt hittade ett vinnande koncept, som bygger på att ordna populära aktiviteter, ha en engagerad personal och att hålla hårt i pengarna.

– Det handlar om klassisk snålhet. Vi har omförhandlat alla avtal med leverantörerna och pressat priser. Eftersom vi varit så framgångsrika och kammat hem många priser är det också många som vill jobba med oss. Då är det lättare att förhandla.

Göran Borg visar runt i butiken och styr med bestämda steg mot kött- och charkuteriavdelningen. Här står det närproducerade svenska köttet i centrum, från djur som har betat på halländska strandängar.

Stora Coop i Varberg har inte mindre än sex styckmästare, med tillsammans över 175 års erfarenhet.

– Det blir svårare och svårare att få tag på folk med den hantverksskickligheten. Du får leta med ljus och lykta efter sådan kunskap. Men vi värdesätter den och nu ser vi också till att vi kan föra hantverket vidare och lära upp nya, säger Göran Borg.

Satsningen på köttet hänger ihop med förändrade matvanor och en ökande efterfrågan på svenskt kvalitetskött.

– Vi ser att folk äter mindre kött i allmänhet, men när de väl gör det så vill de ha bra, svenskt kött. Det såg vi tidigt och vi har kunnat ligga före i den utvecklingen, vilket gjort oss starka. När man ska köpa sin köttbit till helgen är det hit man kommer, säger Göran Borg.

Samtidigt som Coop Varberg investerar i det traditionella hantverket ligger man i framkant när det gäller försäljningen på nätet. Mellan 2017 och 2018 ökade onlineförsäljningen med 22 procent. Nu ska butiken byggas ut med ungefär 350 kvadratmeter för att ge mer plats för onlinehandeln.

Den som handlar på nätet kan antingen få varorna hemlevererade eller hämta upp dem i något av de gröna skåpen utanför butiken.

Det är en viktig flexibilitet. Jag tror mycket på synergin mellan online och butik. Det är sällan någon bara handlar online, utan man gör både och. Vår uppgift är att se till att det finns olika alternativ för att göra det så smidigt som möjligt för kunden, säger Göran Borg.

Tilda Forsaeus hjälper en kund på Stora Coop i Varberg, som nominerades i kategorin Årets kött- & charkuteriavdelning på Dagligvarugalan 2019.

Nedan: På Stora Coop i Varberg jobbar sex styckmästare som tillsammans har över 175 års erfarenhet.

Coop Varbergs vd Göran Borg på lagret tillsammans med maskoten Rävis som brukar vara ett populärt inslag i samband med olika barnaktiviteter i butiken.

Personlig dialog med kunderna

Coop Karlshamns miljöarbete har legat i framkant under lång tid. Nu ska dialogen med medlemmarna bli mer personlig.

På film sägs ibland ”Det är inte personligt, det är bara affärer”. Inom Coop Karlshamn tänker man tvärtom: det personliga är affären. Ingemar Holm, ordförande, berättar att kontakten med medlemmarna nu utvecklas.

– Det vanliga förfarandet är att medlemmarna svarar på enkäter. Det blir ganska anonymt och svårt för dig som medlem att se vad som händer med dina åsikter eller förslag. Det vill vi ändra på.

Drivande är nya vd:n Peter Berggren, som närmast kommer från Bergendahls där han arbetat med utvecklingen av City Gross lojalitetsprogram. Han vill ta direktkontakt med medlemmarna och föra en individuell dialog över mejl eller sms.

– Tanken är att Peter ska kunna återkoppla individuellt och förklara vad vi gjort och hur vi tagit deras åsikter och input vidare. Det ska kännas att man är medlem på riktigt, säger Ingemar Holm.

Coop-Karlshamn

Ingemar Holm, ordförande för Coop Karlshamn.

Det låter tidskrävande?

– Har man inte tid med kunderna, då kan man fråga sig om man ska driva en sån här verksamhet över huvud taget. Jag tror vi gör oss själva en otjänst om vi håller oss på längre än armlängds avstånd från medlemmarna.

Dessutom: Coop Karlshamn sponsrar allt ifrån barngrupper inom teater till idrottsföreningar med ungefär en miljon kronor om året.

Vid sidan av medlemsarbetet är Coop Karlshamn stolta över sina miljösatsningar. Solpaneler genererar 10–15 procent av den egna elförbrukningen. Kunderna med elbil eller elcykel har laddningsmöjligheter på Stora Coop.